zaterdag 27 september 2008

D07

Vandaag was het dan eindelijk "time to get serious" aldus mijn instructeur. Beurtje D07 bestaat uit alleen maar circuitjes vliegen en dus landingen oefenen. Je vraagt dan voor de baan "closed traffic" aan. Dat wil zeggen dat je binnen het circuit blijft en dat de toren je in principe in de gaten houdt. Na een paar rondjes te hebben gevlogen en een aantal "normale" landingen te hebben gemaakt werd het tijd voor een flapless landing. Dat is een landing waarbij je geen flaps gebruikt en dus een stuk harder gaat op het moment dat je land. Mijn instructeur zou er eerst één voor doen maar dat ging niet zo geweldig. "You can do better than that" waren de woorden waarmee hij de controls weer aan mij over droeg. Dat bleek ook toen ik mijn flapless landing liet zien dus de instructeur was tevreden. Daarna heb ik ook nog een glide-in gedaan. Dat is een landing zonder power van je motor. Bij deze landing komt het er vooral op neer dat je veel sneller in draait en veel steiler naar beneden komt om de beste glij-hoek vast te houden.
De landingen gingen vandaag al weer een stuk beter, ik denk dat ik het gevoel een klein beetje begin te krijgen! De instructeur was ook tevreden: "A good flight!".
In het circuit op Falcon is het altijd erg druk en als je dan ook nog weet dat er zowel in de lucht, als bij de verkeersleiding op de toren studenten aan het werk zijn kan het af en toe best chaotisch worden. Daarom is het extra belangrijk om altijd goed naar buiten te kijken. Zo draaide er vandaag ineens een vliegtuig voor ons het "downind leg" op terwijl het de bedoeling was dat hij ons zou volgen. Verder geen groot probleem maar dan zit er toch ineens een vliegtuig redelijk dichtbij! Verder komen de nodige gieren en andere roofvogels tot soms één of twee meter van ons vliegtuig dichtbij. Opzich een mooi gezicht maar toen ik na afloop van de vlucht vroeg hoe gevaarlijk die vogels waren kreeg ik als antwoord: "Als je er één raakt kan je zonder instructeur terug vliegen, of ik zonder student". Ook daarvoor oppassen dus, al zijn de vogels hier wel zo slim om altijd optijd weg te duiken.
Dan zijn er ook nog eens zogenoemde "dustdevils". Dat zijn mini-tornados met een hoop stof, en in de middag zie je ze hier om de haverklap opduiken. Best een mooi gezicht, en aangezien ze over het algemeen erg laag blijven hebben we er geen last van.



















[Een dustdevil in Arizona, niet zelf gefotograveerd maar zo zien ze er uit.]

Nu is het eerst eens tijd voor een welverdiend weekend, en maandag gaan we weer verder met beurtje D08! Nog meer landingen dus!

1 opmerking:

Unknown zei

hmm ziet er prima uit :D
kusje
xxx