dinsdag 16 september 2008

D01!

Zoals ik al eerder had aangegeven stonden we (mijn crew-maat en ik) vandaag dan echt op het rooster. Om 13.00 local time zou Roy als eerste vertrekken en daarna was het dan eindelijk mijn beurt. Om 9.00 uur 'sochtends waren we al op school om onze weatherbriefing te maken, de fuelsheets in te vullen en de mass&balance uit te rekeken. (Dat was nog spannend aangezien onze instructeur een aardig amerikaas gewicht had. We vlogen vandaag op de lichtste kist van allemaal en zat nog maar 20 pounds onder het maximum take-off gewicht... Dat wordt nog leuk als we op een zwaardere kist moeten vliegen.)













[Alle belangrijke papieren voor de vlucht.]














[Een goed gevulde flight-bag]

Onze instructeur kwam om 11.00 uur binnen zoals afgesproken en nam ons mee om eens rustig te bespreken wat we de komende paar weken gaan doen. Daarna werd uiteraard de vlucht van vandaag besproken en toen waren we klaar om te vertrekken. Samen met Roy heb ik toen het vliegtuig ge-preflight. Dat wil zeggen dat je een rondje loopt om te kijken of alles nog heel is, alles doet wat het moet doen en er verder geen rare dingen te zien zijn. Toen dat klaar was kwam de instructeur er aan en kon Roy beginnen met zijn checklists. Ik mocht aldus de instructeur in de "Sabena buisness class" dat hield in dat ik achterin schuin over 2 stoelen mocht gaan zitten omdat er geen beenruimte meer was achter de stoel van mijn instructeur. Je moet alleen wel aan die kant zitten, zodat je op het instrumenten paneel van je crew-maat kan kijken.

Zo heb ik de hele vlucht van Roy dus meegemaakt en vanwege de warmte hier is er altijd lekker veel turbulentie, zeker in de middag. Toen we weer aan de grond stonden voelde me ik dan ook niet zo lekker. Toch was het mijn beurt om te vliegen.

Roy mocht plaatsnemen in de buisness-class en toen de koptelefoon eenmaal was aangesloten, het knee-bord (een bord dat met klittenband om je knie zit, waar je belangrijke dingen op kan opschrijven, en je checklists vanaf lezen) vast zat, en de stoel een stuk naar achter en naar beneden was gedaan kon ook ik beginnen met het voorlezen van de checklists. Toen oproepen naar Sabena Dispatch "Archer 962WG leaving the ramp"














[Sabena Dispatch, met een hoop indiërs...]

Toen naar ground: "Falcon Ground, Archer 962WG at sabena ramp, with information Uniform, request taxi to the run-up area". Met de taxi-clearance die ik terugkreeg van Ground ben ik toen naar de run-up area getaxied (Taxien is nog moeilijker dan het lijkt, zeker aangezien je precies over een lijntje moet taxiën). De run-up area is een plek waar je nog wat laatste motor-checks uitvoert voordat je naar de baan taxied. Dus dat is ook precies wat ik gedaan heb: "Falcon ground, archer 2WG, runup complete" en toen mocht ik naar het begin van baan 04 taxiën.

Wachtend voor de baan nog een paar checklists, even wachten op een ander vliegtuigje dat aan het landen was, en toen "Archer 2wg, cleared for take-off runway 04R, east departure".

Daar ging ik dan, eerst de baan op taxiën en toen full throttle, versnellen, en bij 60 knopen rotate! Voor het eerst heb ik zelf een vliegtuig doen opstijgen, en daarna laten klimmen naar 3700 voet. (2400 voet boven de grond, terrein is hier ~1300 voet boven zeeniveau. 2400 voet is ongeveer 750 meter) Wat een geweldig gevoel!

Toen ben ik naar de South-East practice area gevlogen. Daar heb ik wat bochten gemaakt, geklommen en gedaald, gliding en gliding turns (motor op idle, en dan glijden), en toen was het alweer tijd om terug te gaan. Tot ongeveer 300 voet boven de grond heb ik zelf gevlogen, alleen het laatste stukje van de landing heeft de instructeur zelf gedaan omdat er te veel crosswind stond. Na deze landing ben ik ook geen Theotollah meer maar Propsjaars (weer een rang hoger binnen de studentenvereniging, voor mensen die in Amerika aan het vliegen zijn).

Al met al een geweldige dag, maar ook heel erg vermoeiend! Ondanks dat ik maar een uurtje in de lucht heb gezeten lijkt het wel alsof ik al de hele dag druk bezig ben.

Helaas mogen we van onze instructeur geen fotos maken tijdens het vliegen (staat ook in de regels van de school dus opzich niet onlogisch). Verder is de instructeur die we vandaag hadden heel aardig, en staat ook bekend als een goede en aardige instructeur dus daar zijn we in ieder geval heel blij mee. Morgen staan we er met een andere instructeur op maar daar hebben we minstens net zulke goede verhalen over gehoord. Dus dat zit in ieder geval goed.

Nu is het tijd om lekker even tot rust te komen in het zwembad, en daarna de vlucht van morgen voor te bereiden waarin we stalls, steep-turns en slowflight gaan doen. De uitleg daarvan zet ik wel bij het bericht van morgen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lekker bezig Jasper! Genieten duzz!
xx