woensdag 1 oktober 2008

D8,9 & 10 en Dx

De dagen gaan hier snel voorbij, en de vluchtjes ook. D8, D9 en D10 zitten er alweer op. Vliegen is iets wat je aan de ene kant heel snel leert maar het blijft altijd heel erg concentreren. Zoals iedereen op de opleiding kan vertellen heb je af en toe je dag en af en toe ook absoluut niet. Het ene moment lijk je alles aan te kunnen en alle problemen een stapje voor te zijn. Het volgende moment loop je overal achteraan te hikken en kost alles veel meer moeite. D8 was een vluchtje uit de eerste categorie. D9 en vooral D10 echter niet. Omdat D10 de laatste vlucht voor mijn eerste check is moet je daar laten zien dat je er klaar voor bent. Volgens mijn instructeur kan ik het wel, maar het kwam er niet uit en dat ben ik ook volledig met hem eens.
Dat betekent dus mijn eerste Dx. Een Dx is een extra beurtje dat in principe niet in de syllabus staat. Dat is niks bijzonders, er is bijna nog geen student terug gekomen uit Amerika zonder minstens 1 Dx te hebben gevlogen. Daarnaast is D10 ook meestal de vlucht waar de Dx-en vallen. Dat komt omdat je na D11 (check) je eerste solo gaat vliegen en dat moet natuurlijk veilig gebeuren. Ik vind het wel jammer maar ook wel een goed idee om een extra beurtje te vliegen zodat ik met een goed gevoel aan mijn check kan beginnen. Als ik die gewoon haal ga ik zaterdag voor het eerst alleen de lucht in! Daar heb ik echt heel erg veel zin in! Toen ik hier net aan kwam vond ik het idee om na 11 beurtjes alleen een vliegtuig de lucht in te krijgen en weer netjes aan de grond te zetten best een eng idee, maar het is verbazingwekkend hoe snel je dingen hier leert en ik heb na 10 beurtjes te hebben gevlogen dan ook het volste vertrouwen dat ik er na mijn check klaar voor ben. Laten we hopen dat ik komende dagen wat geconcentreerder vlieg zodat ik nog net op mijn 18e solo kan gaan en het feest dan mooi kan combineren met mijn verjaardag op zondag!

Dit weekend hebben we besloten ons huisje op te leuken door een kleine vissenkom aan te schaffen. De 55 gallon tank (200+ liter) staat nu al een paar dagen te filteren en op temperatuur te komen en sinds vandaag wordt de tank ook bewoond door 2 "Red oscars". Dat zijn vleesetende vissen die tot 30 cm lang kunnen worden. Ook hebben we een schoonmaak vis aangeschaft, die slechts 60 cm lang kan worden. Voor alle vegetariërs en andere bomenknuffelaars onder ons, ga verder naar sectie 2.
1. Ook zijn er 20 stuks goudvissen aangeschaft om onze Red Oscars van eten te voorzien. Als je geen tv hebt is kijken naar jagende vissen toch best een aardig tijdverdrijf. Ik zal niet zeggen dat ze er niks van merken maar een goudvisje is wel een één-haps maaltijd voor onze killers.
2. Onze vissen moesten natuurlijk ook een naam hebben en daar is dan ook lang over nagedacht. Veel brainstorm sessies en verschillende lotingen later zijn de Oscars voorzien van een naam. Met trots presenteert huisje 1081: "Dinges" en "Jeweetwel" (fotos volgen z.s.m.).
Goed.. misschien waren we niet in een hele creatieve bui, maar het blijven vissen?
Het kan altijd erger. Zo hebben andere klasgenoten al wat langer een aquarium met 2 albino-Oscars. Deze vissen dragen de misschien nog veel creatievere namen: "Henk" en "niet-Henk".
Zo zie je maar dat je na al dat vliegen en zwemmen niet veel energie over hebt om nog creatief te zijn. Wat hebben we het toch vervelend hier...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Jap,
Hier eens een berichtje van Opa.
Dit alles komt tot jou via mijn hulp Carry, die is zo bedreven met de computer.
Ja, je verjaardag is in aantocht, weer een jaar verder.
En nu ophouden met groeien.
Ik weet nu alles van het vliegen en ik hoop dat je dit hele examen tot januari met een goede afloopt besluit.
Wat een raar gedoe met die vissen.....
Waarom geen parkietjes????
Het ga je goed.
Hou je taai.
En een prettige verjaardag.
Opa

Hanneke zei

Dag opa Stranders!!!
Wat leuk om u op Internet tegen te komen, hier is uw nicht uit Parijs die, net zoals u en de overige familieleden, alles op de voet volgt over het woelige en interessante leven van uw kleinzoon Jasper in de United States!
Tot spoedig ziens in Amsterdam en hartelijk dank aan uw hulp Carry die dit bericht misschien aan u door kan geven!

Jasper, ik ben benieuwd naar het vervolg. Heb alles gezien!! Nog meer fotos please!

Hanneke