dinsdag 16 september 2008

D02 en shooting range.

Vandaag stonden ik iets eerder op het rooster dan gisteren. Ik stond er om 11.30 op maar om 11.00 was ik al naar de baan aan het taxiën. Dat ging al een stuk soepeler dan gisteren, en de checklists werden ook met veel meer gemak afgelopen. Bij de baan meteen take-off clearance en daar ging ik weer, dit keer richting het noord-oosten in plaats van het zuid-oosten. (Dat zijn de richtingen van de 2 grote practice area's. Een hoop zand waarboven je rustig al je flight-manouevres mag oefenen.) Dat is dan ook precies wat ik vandaag gedaan heb:
- steep turns
- slow flight
- stalls
- approach to stalls

Steep turns: Bochten met een grote dwarshelling (45 graden in dit geval).
Slow flight: Heel langzaam vliegen (60 knopen i.p.v. 90)
Stalls: Heel langzaam vliegen en dan de neus zo ver omhoog trekken dat er geen lift meer op de vleugels is, waardoor het vliegtuig uit de lucht valt. Dat heb ik vandaag nog niet zelf gedaan omdat de tijd op was, maar de instructeur heeft er wel 1 voor gedaan. Echt een heel raar gevoel en iets wat je ook liever niet meemaakt als je niet op grote hoogte zit en er rustig naar toe werkt.
Approach to stall: Alles wat je dus ook doet voor een stal, maar bij de eerste indicatie van een aankomende stall (stall warning, een afgesproken snelheid (5 knopen boven de stall-speed) of het trillen van het vliegtuig) begin je al met de "recover" en zo verlies je dus geen hoogte en stall je ook niet echt.

Dat was allemaal erg spannend en het uurtje was dan ook zo weer voorbij. De instructeur die ik vandaag had was erg relaxed en legde nog wat meer uit dan die van gisteren. Daardoor werd het vandaag allemaal nog wat duidelijker en ging het alweer een stuk beter (Echt heel verbazingwekkend hoe snel je dingen hier oppikt).

Het rooster voor morgen is nog niet bekend, maar hopelijk sta ik er weer op en kan ik morgen bericht geven over beurtje 3 alweer!

Omdat we vandaag vroeg terug waren zijn we nog maar eens naar de shooting range gereden, dit keer met iemand van 21. Dus vandaag mochten we dan eindelijk schieten.
We zijn begonnen met een Glock (standaard handwapen) en vervolgens hebben we met een magnum .44 (a.k.a. Handcannon) en een M4 (rifle) geschoten. Vooral de magnum was gewoon absurd. Een terugslag waar je u tegen zegt, een knal waar je zelfs met oorbeschermers op nog van schrikt en je raakt niks. Ook de paar amerikanen die om ons heen aan het schieten waren hebben even hun wapens neergelegd om te aanschouwen hoe een paar jochies uit Nederland met een magnum gingen schieten. Na de eerste paar schoten werd er ook aardig hard gelachen, terrecht mag ik wel zeggen. Verder is er niet zo veel over te vertellen, foto's zeggen waarschijnlijk meer:

































Geen opmerkingen: