maandag 20 oktober 2008

S16&17

Zaterdag stond ik op het rooster voor 2 solo's na elkaar, dat is altijd leuk want dan kun je naar een ander vliegveld om daar tussen de 2 vluchten even te stoppen en dan met de volgende vlucht weer terug naar Falcon Field. Ik stond ook nog eens tegelijk met een klasgenoot voor dezelfde vluchten dus dat beloofde een mooi dagje te gaan worden.
Tegelijk met Kasper was ik mijn vliegtuig aan het preflighten, vervolgens stonden we naast elkaar bij de run-up area en vervolgens ook achter elkaar take-off gegaan. Na twee circuitjes zijn we dan ook achter elkaar aan richting het zuid-oosten gevlogen, waar je positie meldingen moet doen om andere vliegtuigen op de hoogte te houden. Daar hoorden we elkaar dus constant over de radio en na de nodige manouevres werd het tijd om richting Gateway te gaan voor een full-stop. Zo gezegd zo gedaan en nadat ik mijn laatste positie-call had gemaakt: "South-East traffic, archer 4140W is overhead reinassance for Gateway 4000, last call" antwoorde Kasper met: "Archer 4145D is overhead the cement factory 4500, will follow you to gateway, last call". Daarna kregen we van de toren ook nog eens allebei een andere baan, waardoor we precies naast elkaar de daling inzetten naar de baan. Gewoonweg super!
Daarna dus geland, en naar het platform getaxiëd. Onderweg moest ik even stoppen voordat ik een baan over mocht omdat daar "landing traffic"was. Ik zag echter 2 vliegtuigen aankomen vlakbij elkaar en was al benieuwd wat daar ging gebeuren. Vlak boven de baan gingen de vliegtuigen weer horizontaal vliegen, naast elkaar. Toen verscheen er een rookpluim achter beide vliegtuigen en op het moment dat ze recht voor mij langs vlogen trok 1 van de stuntvliegtuigen ineens recht omhoog. Heel vet om te zien, uit het niets ineens een kleine "airshow". Daarna mocht ik de baan over en naar een platform taxiën voor bezoekers waar Kasper al had geparkeerd. Nadat ik de motor had uitgezet kwam er een mannetje naar me toe gelopen dat vroeg of ik iets nodig had. "Fuel to the tabs please" en ondertussen werden er blokken voor mijn wielen gezet. Daarna konden we uitstappen, tank-pasjes afgeven bij de balie en toen even wat drinken in het vliegtuigcafe.













[ Even trots poseren bij "onze" archers]
Daarna was het weer het gebruikelijke verhaal van opstijgen en terugvliegen naar Falcon Field maar al met al was het een fantastisch dagje!
Nu moet ik nog 1 solo voordat ik mijn eerste navigatie vlucht ga maken met instructeur. Het plannen van een navigatie vlucht duurt een stuk langer. Zo moet je eerst op je kaart de hele route uittekenen, alle afstanden en koersen uitrekenen en een navigatie-log invullen. Dan moet je de volgende dag ook vlak voor je vlucht uitrekenen hoeveel invloed de wind heeft op elke koers die je gaat vliegen. Daarna alle tijden uitrekenen die je over elk "leg"gaat doen en de brandstof die nodig is bijhouden.
Al met al ben je de dag voor de vlucht ongeveer anderhalf uur bezig en op de dag voor je vlucht ook nog eens drie uur. Hopelijk wordt ik er door veel oefenen sneller in!
Mijn eerste vlucht heb ik in ieder geval geplanned naar Pinal, dat is een vliegveld waar veel oude vliegtuigen gestalt worden om later in onderdelen doorverkocht te worden. Ze staan hier omdat de luchtvochtigheid heel laag is en ze dus minder snel roesten. Ik heb er erg veel zin in om daar in mijn kleine vliegtuigje tussendoor te taxiën!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

1 woord:
KONINGS!

Anoniem zei

Wat super leuk om je verslag te
lezen, Jasper. We wisten wel dat
Kasper zo'n geweldige vlucht had
gehad. En dat was dus samen/
naast jou!!!
Van Kasper hebben nog geen verslag.....nu dus wel.
veel succes verder!
hartelijke groet,
ouders van Kasper
(Jan en Henny Soede)

Unknown zei

en nu lig je lekker te slapen en morgen ochtend wordt het plannen!
heel veel succes en plezier op het transplantatie vliegveld!
kusje
ik hou van je!