zaterdag 18 oktober 2008

S14, D15

Vanwege het weer, maar ook vanwege een gebrek aan ruimte op het rooster, had ik alweer een tijdje niet gevlogen. Maar afgelopen woensdag was het dan eindelijk weer zo ver. Het was tijd voor mijn eerst "echte" solo. S14 is de eerste solo waarbij je het circuit verlaat. Dat is wel even wat anders dan de drie rondjes die mijn eerste solo waren. Tijdens deze solo heb ik eerst nog 1 rondje gevlogen op Falcon Field en daarna ben ik vertrokken naar de South-East practice area. Daar heb ik zonder instructeur naast me en dit keer dus ook zonder instructeur die via de radio nog in kon grijpen, zelfstandig een hoop manouevres geoefend. Het was aardig turbulent dus best lastig maar ook heel erg bijzonder om daar zelf rond te vliegen. In de south-east practice area heb ik bijna een vogel aangevlogen, maar deze was uiteindelijk slim genoeg om ongeveer een meter onder mijn vleugel door te vliegen.
Toen ik alle manouevres gedaan had die voor deze vlucht op de planning stonden ben ik richting een ander vliegveld gevlogen dat net iets onder Falcon Field ligt. Gateway is een iets groter vliegveld met drie banen, waar ook regelmatig grotere vliegtuigen komen. Dat maakt het extra leuk om daar heen te vliegen. Tevens zijn de banen bijna 2x zo lang als op Falcon Field en dat betekend dat je daar solo Touch&Go's mag maken. (Op Falcon Field zijn de banen te kort om dat alleen te mogen doen) Na de nodige touch&go's werd het toch weer tijd om terug te keren richting de thuisbasis. Op de terugweg kwam er nog een indïer recht op me af vliegen... Dat is hier redelijk normaal en ik keek zelfs niet op toen de indiër geen cm aan de kant ging want ook dat is normaal. Ik ben toch maar iets uitgeweken en toen met veilige afstand verder gevlogen.
Na de landing weer uitstappen en zonder nog iets te hoeven bespreken met een instructeur weer naar huis. Het begint erop te lijken!
Vandaag moest ik weer vliegen samen met mijn instructeur; D15. Dat vluchtje was er weer 1 met wat manouvres en een transitie (Door het luchtruim van een vliegveld heen vliegen). Dat ging allemaal prima en op de terugweg heb ik op hetzelfde vliegveld nog een paar Touch&Go's gemaakt. Daarmee heb ik voor een tweede vliegveld mijn "endorsement" binnen.
Endorsements zijn niets meer dan een sticker van je instructeur waarop staat dat je tijdens solo vluchten bepaalde dingen mag doen. Ik heb nu voor 2 vliegvelden een endorsment (Gateway en Chandler) en dat wil dus zeggen dat ik tijdens solo vluchten naar die twee vliegvelden toe mag om daar te oefenen (bijvoorbeeld vanwege de langere banen, of om eens met een andere verkeersleiding in contact te komen. De één is sneller dan de ander!)
Nu ik D15 gehad heb mag ik de komende drie vluchten solo om dan, hopelijk maandag, D19 te vliegen. D19 is de eerste navigatie vlucht dus dat is weer nieuw en spannend. Ik heb er zin in!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Heeij lieverd!
Ik ben trots op je en ik hoop dat je ook vandaag weer lekker gevlogen hebt! Ik blijf nog online tot ik jou weer gesproken heb!
een hele grote knuffel voor mn hoogvlieger !
kus ! ik hou van je

Hanneke zei

Hi Jasper!

Great! Zoals je zelf zegt: het begint er op te lijken!! Ik volg je blog op de voet, een spannend vervolg verhaal voor ons in "Europe" maar zeer zeker veel studie en concentratie voor jou in the US "desert"!!
Ben benieuwd naar je "campus" verhalen en kijk uit naar meer fotos!
Heb je contact met Amerikanen buiten de KLM campus? Hoe is het globale leven in the Phoenix area?

Keep on going, you're doing absolutely wonderful!!!

Hanneke