woensdag 8 oktober 2008

Solo!

Vandaag was het dan eindelijk zo ver, de mooiste dag van mijn Amerika-periode tot nu toe. Om 6.30 vertrok ik om nog één keer aan mijn instructeur te bewijzen dat ik er klaar voor was en om voor mezelf zeker te zijn dat ik geen off-day had. Na 4 mooie landingen was de instructeur overtuigd en mocht ik terug-taxiën naar de ramp. Daar stapte de instructeur uit om mij alleen achter te laten in een Piper-Archer.














[De instructeur stapt uit!]

Na de crewbriefing zoals gewoonlijk te hebben afgesloten met de vraag "Any questions?" en die vervolgens ook zelf beantwoord te hebben met "No questions" (Toch wel raar om zo tegen jezelf te praten maar dan ben je tenminste zeker dat je niks vergeet) kon ik beginnen met de checklists. Motor starten en toen taxiën. Alleen.













[Motor starten]

Het was een heel bijzonder gevoel om zo alleen naar de baan te taxiën. Niet eng, wel heel spannend. Eenmaal voor de baan mocht ik dan eindelijk oproepen met de woorden: "Archer 965WG is holding short runway 4 right, for full stop taxi-back, Student pilot's first solo". Daarna was het dan echt tijd om voor het eerst helemaal alleen het luchtruim onveilig te maken. Nadat ik uitgeklommen was naar de hoogte van het circuit en daar rustig al mijn checklists had afgewerkt begon het pas echt door te dringen. De stoel naast me was leeg en ik had helemaal alleen de controle over een vliegtuig.














[Eerste keer alleen opgestegen]

Een hele brede glimlach verscheen op mijn gezicht en vanaf toen was het alleen nog maar genieten. Ik maakte een heerlijk zachte eerste landing en dat gaf me helemaal een zeker gevoel. Na dat eerste circuitje heb ik er nog twee gedaan en toen kon ik alweer terug naar de ramp waar een hoop klasgenoten klaarstonden om mij te feliciteren en de solo-traditie te volbrengen.
Toen de motor uit was kwam mijn instructeur op me af met de woorden: "That looked very nice, well done" Daarna kwam er een groot zakmes tevoorschijn om het eerste deel van de traditie te voltooien. Het af- knippen/snijden van de stropdas.













[Daar gaat mijn stropdas]

Daarna is het de traditie om de grond niet te raken tot je met uniform en al in het zwembad bent gegooid. Zo gezegd zo gedaan. 4 klasgenoten tilde me vanaf de vleugel naar de achterbak van een auto (je mag ook al niet gewoon in een auto gaan zitten) om vervolgens naar het zwembad gereden te worden. Daar werd ik weer uit de achterbak getild naar het zwembad. Bovenhands werd ik met uniform en al in het zwembad gegooid. Nog even een klein bommetje in het bubbelbad en daarmee is mijn solo in principe afgesloten.














[Uit de kofferbak]













[In het bubbelbad]
Er zijn een hoop mooie foto's gemaakt (zoals hier boven al te zien is) maar voor alle fotos kun je hier terrecht: www.picasaweb.google.nl/jasperkls/solo

1 opmerking:

Hanneke zei

WOW! This is absolutely great Jasper!

Keep on going!

Hanneke - Paris