dinsdag 30 december 2008

Kerst, Zon, vliegtuigmuseum en IFR!

Het is hier dan wel niet zo koud, en de sneeuw blijft ook nog uit... Toch hebben we wel kerst gevierd! We (Roy, ik en 2 andere studenten van Mr. Wilson) waren uitgenodigd voor het kerstdiner. Omdat mr. Wilson had gevraagd om nederlandse toetjes en/of voorgerechten hebben we de dag voor het kerstdiner een heuze appeltaart gebakken!
Na een tijdje te hebben zitten praten en het (gigantische) huis van onze instructeur te hebben bewonderd was het tijd voor het diner.
Een kleine omschrijving van het huis dan maar? Compleet gelijkvloers: 1 living room, 1 family room, 1 kitchen, 1 piano room, 1 dining room, 2 kerstbomen, 1 (zout water!) zwembad, 1 bubbelbad, 1 buiten-kitchen. Bij keuken moet je niet denken aan een klein nederlands keukentje. Een groot fornuis, een kookeiland, en alles er op en er aan.
Toen het diner: een heerlijke kalkoen, en dan de nodige Amerikaanse lekkernijen. Al met al een heel gezellig avondje en ook mr. Wilson en zijn vrouw hadden het erg naar hun zin gehad! De appeltaart smaakte goed!
De dag daarna werd er weer gevlogen en toen was het alweer weekend. Tijd voor een uitje!
Er ligt hier in de buurt een groot vliegtuig museum, dus die konden we natuurlijk niet overslaan. 2,5 uur heen rijden maar toen hadden we ook wat. Een hele hoop bijzondere vliegtuigen waaronder de Blackbird. Het snelste vliegtuig ooit gemaakt. Ook stonden er een paar hele gekke vliegtuigen waarvan ik twijfelde of ze uberhaupt konden vliegen...















[Blackbird]














[Super guppy... transport vliegtuig (dreamlifters voorganger)]

In het vliegtuig museum hebben we een "walking tour" gedaan waar een vrijwilliger een hele hoop vertelde over alle vliegtuigen. Van verhalen uit de 2e wereldoorlog tot het kleinste vliegtuigje ter wereld en het vliegtuig van Kennedy!















[Bumblebee, puur gebouwd voor het wereldrecord. en ja dit apparaatje kan vliegen!]















[Air force 1, vliegtuig van President kennedy!]

Natuurlijk word er ondertussen ook nog gevlogen! Het gaat de laatste paar dagen niet zo hard maar dat komt vooral door kerst, weekend, oud&nieuw... Toch weten we er af en toe nog een vluchtje tussen te krijgen. Ik ben nu vooral bezig met interceptions en holdings.
In de simulator was er 1 voordeel ten opzichte van het echte werk... hij heeft een pauze knop. Als je het echt even niet meer wist dan was dat toch wel een uitkomst die je in de lucht niet hebt.
Vandaar dat het "echte" vliegen toch nog wel een stapje moeilijker is dan de simulator.
De interceptions en holdings gaan onderhand wel goed, maar het kost weer een hele hoop concentratie en na 1,5 uur ben ik dan ook weer goed afgemat.
Ik vind het echt super om te zien dat je zonder naar buiten kijken ook prima je weg kan vinden! Beurtje 7 is een "module evaluatie". Dat wil zeggen dat je gewoon met je eigen instructeur vliegt maar dat hij na afloop een beoordeling moet invullen voordat je door kan met de volgende module. In principe gaat dit altijd goed aangezien je instructeur weet hoe je vliegt dus in tegenstelling tot een check kan hij dat wel meenemen in zijn beoordeling. In het ergste geval moet je een dx vliegen.
Na D07 ga ik door met de volgende module; approaches. Dat betekent dat ik me bezig ga houden met de geplubiceerde aanvliegroutes naar vliegvelden. Je hebt allerlei verschillende approaches met het gebruik van allerlei verschillende bakens. De éne heel makkelijk, de andere heel moeilijk. Ik heb daar heel erg veel zin in, aangezien we precies de zelfde kaartjes en procedures gaan gebruiken later in "die grote".

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Jap, Leuk om via Carry te vernemen dat jij tegenwoordig s'nachts vliegt.
Hoe is het mogelijk dat je nu in donker de weg nog weet te vinden.
Ik heb de eerste Kerstdag gezellig bij je moeder doorgebracht.
Tweede Kerstdag (gezellig) alleen.
De douairiêre schijnt in slaap gevallen te zijn, want ik verneem niets meer van haar.
Er zijn ergere dingen in het leven.
Ik wens jou in ieder geval een goed uiteinde en een super 2009.

OPA
(en namens mij (Carry) Happy New Year