dinsdag 4 november 2008

S21 D22 S23 en D24! CHECK

Na een tijdje niet op t rooster te hebben gestaan en een paar keer hebben moeten cancellen stond ik er dan eindelijk op voor mijn D22. Nou moest ik eigenlijk mijn 21 vliegen maar via een "out of sequence" heb ik toch maar voor 22 gekozen. Dat was weer een navigatie vlucht en dit keer naar het noorden. Maar tijdens deze vlucht vloog ik het eerste uur IFR. (Instrument flight rules) oftewel met een bril op waardoor je niet naar buiten kon kijken maar wel op je instrumenten. Zo heb ik een uur lang alleen maar op instrumenten gevlogen en daarna ging de bril af en kon het navigeren beginnen. Dit stukje IFR vliegen was vooral bedoeld om te zorgen dat als je ooit in een wolk terrecht komt je om kan draaien en terug vliegen naar beter zicht.
Toen de bril af ging ben ik verder gegaan met navigeren op zicht en dat ging al een stukje beter dan de vorige keer. Toch is het allemaal nog erg nieuw en de "workload" is dus nog best hoog.
De dag daarna stond ik op het rooster voor S21 en 23 achter elkaar, dus dat betekende weer een stop op een ander vliegveld. Een klasgenoot had het zelfde en dus vertrok ik samen met Sven richting Gateway. Vlak voor ik vertrok hoorden we nog van mijn instructeur dat er een airshow zou zijn op Gateway. Spannend!
Eenmaal aangekomen op gateway stonden er inderdaad een hoop vliegtuigen met nog meer publiek en dus hebben we de school gebeld of we een uurtje langer mochten blijven. Geen probleem. Zo hebben we dus een uurtje rond kunnen wandelen tussen allerlei mooie vliegtuigen en daarna weer zelf wegvliegen. Wat een raar gevoel: Met je eigen vliegtuigje naar een airshow komen en ook zelf weer wegvliegen.
Na die solo's nog 1 dagje vrij en toen was het tijd voor mijn 2e check: D24.
Na een pittige mondelinge overhoring kon het vliegen beginnen. Ik stond heel vroeg op het rooster dus dat betekend nog een hele rustige lucht. Dat bleek ook wel: het ging allemaal heel rustig en netjes. Na de vlucht was ik toch wel tevreden ondanks dat ik in het begin redelijk zenuwachtig was en de mondelinge niet goed vond gaan. De instructeur vond de mondelinge ook niet heel sterk, maar genoeg om te slagen en dus 24 gehaald!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Jap,

Ik lees regelmatig via Carry over jouw vliegervaringen.
Nog steeds in dat kleine ding van de Sabena?
Wanneer mag je met een grotere vliegen?
Ik dacht dat je veel vaker moest vliegen maar je gaat m.i. nogal eens op stap dat kost geld en daar is opkomen aan.
Wees verstandig en hou je financiën in de gaten.
Met mij gaat het zijn gangentje.
Verder schijnt er in een ver land Frankrijk geheten een douairiére
te wonen genaamd Hanneke die zich heeft aangemeten mij aan te spreken met de titel Oom Han.
Je moet maar durven.
Ze wenst ook op de hoogte gehouden te worden van de door mij gewrochte epistels.
An me hoela dat kost duiten.
Jap het ga je goed wees voorzichtig en doe je best.

Veel liefs
OPA

Hanneke zei

Berichtje van de Douarière:

O jee,ik heb iets verkeerd gedaan, Oom Han is natuurlijk beter bekend als "Joe from Amsterdam"!! (Niet te verwarren met "Joe the plumber" van de verkiezings campagne van McCain alsjeblieft hè!!!) Joe from Amsterdam is wel even een Héél Andere Persoonlijkheid!!!!

Als ik het goed begrijp vindt Joe from Amsterdam de vliegtuigen waar je in vliegt véél te klein!! "Dat kleine ding van Sabena" schrijft hij, toe maar alsof het niets is!!! Joe ziet jou alleen maar in een Dream Lifter, dus zou je dat even snel kunnen regelen?

Ik zal mij binnenkort wel met Joe moeten onderhouden over het feit dat hij mij "duiten" claimt!

Hanneke - Douarière à Paris

Anoniem zei

Tja, t zijn misschien niet de grootste vliegtuigjes, maar iedereen moet klein beginnen. Over 10 vluchtjes mag ik in ieder geval naar een iets "groter" vliegtuigje. Met intrekbaar landings gestel en een "constant speed propellor" (uitlegt volgt tegen die tijd). Voorlopig heb ik het maar wat naar mijn zin op die "kleine vliegtuigen"
Bedankt voor alle reacties!
Jasper