donderdag 15 januari 2009

Laatste solo

Weer een week met een paar mooie "mijlpalen". Zo heb ik deze week bijvoorbeeld het eerste 100-tal vlieguren bereikt. Ook mijn eerste nachtelijke take-off gemaakt, maar het belangrijkste dat deze week is gebeurt is toch wel mijn nachtsolo. Gisteravond laat vloog ik eerst mijn D12. Dat is de vlucht die je op dezelfde avond als je nachtsolo moet vliegen zodat je instructeur zeker weet dat je er klaar voor bent. In deze 2 uur durende vlucht hebben we eerst nog wat maneuvres gedaan, toen 1 approach en daarna terug naar Falcon field om sinds lange tijd weer circuitjes te vliegen. 'S nachts dit keer. Eerst een aantal normale landingen en toen 1 zonder landing light. Dat is een licht dat voor op het vliegtuig zit en tijdens het landen de baan verlicht zodat je goed ziet waar je land en waneer je moet beginnen met de "flare".
Toch zou het ook tijdens je solo natuurlijk kunen dat zo'n lamp kapot gaat en ook dan moet je landen. De baan zelf is uiteraard ook verlicht maar alleen langs de randen (We hebben hier niet zon luxe licht-systeem waar ook de center-line verlicht is.) Dus als je dan in zo'n "klein" vliegtuigje land moet je die lichten aan beide kanten van de baan gebruiken om in te schatten hoe hoog je nog boven de baan zit. Meestal is een hele voorzichtige landing het gevolg en daardoor land je dus vaak zachter dan je zou verwachten.
Na deze vlucht moest ik eerst wachten tot ook roy die vlucht van 2 uur zou hebben voltooid zodat we tegelijk solo konden gaan. Toen Roy terug was kon ik afgetekend worden door mr. Wilson en toen stapte ik voor de laatste keer tijdens de opleiding alleen in een vliegtuig. Voor het eerst alleen in een Arrow. De arrow staat officieel genoteerd als "Complex airplane" en dat is ook waarom we ook op de arrow een keer solo moeten gaan. Dat meteen gecombineerd met de eis van 5 solo nacht-landingen is precies waarom we de laatste solo (S13) nu vliegen.
Het was best raar om na zo'n tijd weer alleen in een vliegtuig te zitten, en zeker in de Arrow aangezien ik daar nog nooit solo op had gevlogen. Toch had ik er super veel zin in en vol vertrouwen deed ik alle checklisten en starte ik de motor. Aangezien de toren gesloten was moest ik nu ook zelf over de radio aankondigen wat ik allemaal ging doen. "Falcon traffic, Arrow 4131C will taxi via the ramp to the run-up area, Falcon traffic" Na de run-up was het dan tijd om over een (met blauwe lampen) verlichte taxibaan naar de baan te taxiën. Daar weer een call naar iedereen die op dat moment ook op Falcon field was (Niet veel meer dan Roy en nog 1 ander vliegtuig) "Falcon traffic, Arrow 4131C is holding short runway 4 right, ready for departure" Als er dan niemand reageert is de baan van jou en dus reed ik de baan op. Gas geven, en zonder instructeur naast me was ik verbazingwekkend snel los van de grond. De 5 circuitjes gingen verbazingwekkend snel voorbij maar toch was het uitzicht wel ontzettend mooi. Heel phoenix was verlicht en daar zat ik dan, alleen, in een "Complex airplane". Ik kan nogsteeds niet begrijpen dat niet iedereen dit voor zijn beroep zou willen doen en dat besefte ik me nog maar eens extra goed toen ik het laatste rondje vloog.
Dat ze dit een "opleiding" noemen begrijp ik nogsteeds niet. Gisteravond alleen maar genoten van een ontzettend mooie vlucht, dat ik hem dan zelf moest uitvoeren zie ik niet als "werk" maar bijna meer als vrije tijd... Wat een geweldige ervaring.
Maar dat was dus mijn laatste solo... ook wel een raar gevoel. Vanaf nu zou het helemaal snel moeten gaan. Navigatie komt eraan en het eerste tripje (in het vliegtuig!) staat waarschijnlijk dit weekend te gebeuren.
De planning is op dit moment bijna af, het idee is om via Blythe (vliegveld net voorbij de wester-grens van Arizona) naar San Diego te vliegen. Daar even pauze en dan via een vliegveld net boven de grens met Mexico (Yuma) weer terug te vliegen. In totaal een afstand van meer dan 1000 km.
Ik heb vandaag ook mijn Module-check approaches gehad, en zonder problemen gehaald. Dus nu door met Navigatie. Dat is dan echt de laatste module waarin we nog nieuwe dingen leren! Na Navigatie begint namelijk de Final training, dwz, alle dingen waar je moeite mee had nog een keer goed herhalen en verder de rest perfectioneren. Dan mijn IFR eindcheck alweer: D29 en dan weer 3 vluchten VFR.
Deze vluchten zijn training voor je uiteindelijk check voor het Commercial Pilots License. CPL4 is dan echt de laatste vlucht en dat zit er dus zo langzamerhand wel aan te komen!
Planning nu ongeveer: 3 februari laatste check, 5 februari thuis.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey die Jasper, 'VET' zou Ewan zeggen, en ik vindt het prachtig dat ik op deze manier iets kan lezen en zien!! van Jasper. Ik had het van opa gehoord dat je een blog had , en ben gaan zoeken. Top van je hoor , dat je al zover bent. En die cijfers, wow...
Niet alles zegt mij wat , maar jij zit daar wel helemaal in je element zo te lezen!
ga lekker zo door Jasper, en groetjes van Carola en Shane, Ewan en Ravi.
We kijken af en toe wel hoeveel uren je al hebt enzo! doehoei. dahdah en ' vet man'
x