maandag 25 mei 2009

FNPT2 check! Baron!

Afgelopen week heb ik mijn FNPT2 afgesloten en dat betekent dat ik vandaag mijn eerste beurtje op de Baron mocht vliegen.
Na vorige week woensdag eerst beurtje 0 te hebben gedaan (taxiën en leren tanken) kon het echte werk vandaag dan eindelijk beginnen.

Motoren starten, twee keer, hoop kabaal. Weg taxiën, even wennen maar toen wel leuk. Laatste checks voor de baan. Nog veel meer kabaal, en alles deed het! Tijd om te gaan.
Rustig de baan op taxiën en nog een laatste checklist afwerken, en toen was het tijd om de throttles naar full power te schuiven. Full power betekent ook echt een hele hoop power. De Baron schoot over de baan, mij in mijn stoel drukkend en toen riep de instructeur: Power checked, 60, rotate! Daar gingen we. Voor het eerst vloog ik zelf boven Nederland.

Gear up, set climb power, klimmmen naar 4000 voet. Pas rond de 3000 voet besefte ik wat er allemaal aan de hand was, en keek ik voor t eerst naar buiten, wat heerlijk om weer in de lucht te zijn!
Eenmaal op FlightLevel 40 was het tijd voor een paar oefeningetjes: bochtjes eerst.
Het viel meteen op hoe stabiel dit vliegtuig was ten opzichte van wat we in Amerika hebben gevlogen. Echt een geweldig vliegtuig! Toen was het tijd voor alvast een paar engine faillures. (Je kunt ze nooit genoeg oefenen.) Dit was even wat anders dan in de simulator, maar het viel me mee en het vliegtuig vliegt op 1 motor nogsteeds prima!
Toen werd het tijd om 1 motor daadwerkelijk uit te zetten. Dat doen we op te laten zien dat het kan, en hoe dat voelt. Alle checks gedaan, motor uit.
Wat een raar gezicht. Ineens een propellor die niet beweegt... en toch vlogen we gewoon door. Niks aan de hand. Toen aan de hand van de checklists de motor weer gestart en een paar circuitjes gevlogen.
Landen is weer even wennen op een nieuw vliegtuig, en op de simulator is dat toch niet zo goed te oefenen als in het echt. De eerste landing was dus wat hard, maar de 2 landingen daarop gingen al een stuk beter.
Na die 3e landing was het alweer voorbij. Een grote glimlach en zin in meer zijn het gevolg.
Morgen beurtje 2!

Geen opmerkingen: