dinsdag 28 april 2009

Eerste module afgerond, engine faillures!

Vandaag hadden ik de laatste vlucht van module 1. Module 1 bestond uit 9 vluchten om de basics van het nieuwe vliegtuig door te krijgen, en te wennen aan de simulator. Dus als ik dat (bijna) kan, wordt het tijd om het weer wat moeilijker te maken!
Hoe kan dat beter op een 2 motorig vliegtuig dan 1 van de 2 motoren uit te laten vallen? Dat ga ik dan ook 5 vluchten lang in elke mogelijke fase van een vlucht uitbundig oefenen. Behalve dat je minder power hebt bij een motor storing is een groot "probleem" dat de motor die het nog wel doet niet in het midden van het vliegtuig is gemonteerd en daardoor een moment creeërd om de verticale as van het vliegtuig. Dat moet je opvangen met het roer. Het roer bestuur je door middel van de 2 voet-pedalen.
Om een motorstoring op het kritieke moment, en de kritieke motor, op te vangen met het roer moet je met 1 been een kracht van ~75 kilo op het pedaal zetten. Als je dan ook nog terug wilt keren naar de baan moet je die kracht dus ook nog een paar minuten volhouden. Klinkt als sportschool?...
Ik ga het morgen allemaal zien, dan krijg ik 1 uur lang niets anders dan motorstoringen en brandjes.
De eerste module vond ik erg leuk, maar het is wel hard werken. Door de 2 motoren gaat het vliegtuig natuurlijk een stuk harder en dat betekent voornamelijk dat je voor bijna alles minder tijd hebt. Dat we (Roy en ik ) daarbij alleen maar de laatste en eerste vluchten hadden (lees: 22.30 eerste vlucht, 2:30 thuis, of 7:30 eerste vlucht = 6 uur opstaan) hielp niet altijd even goed mee wat de concentratie betreft. Toch hebben we allebij onze module gewoon gehaald.
Als het zo door gaat heb ik over een week of 3 mijn laatste check op de simulator en gaan we daarna voor het echte werk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Jasper,
Het leven zelf gaat snel, maar jij vliegt letterlijk door je opleiding. Ik vind je verslag over de simulator makkelijker te volgen dan je verslagen uuit Amerika: De werkelijke behendigheid laat zich in weiniig woorden uitdrukken en begroijpen: wil niet zggen dat je hetzelf ook kunt, dus blijf ik gewoon wandelen !
Liefs Papa