maandag 20 april 2009

FNPT2 (Nintendo)

2 weken geleden heb ik de grondschool voor FNPT2 en Baron met succes afgerond. Dat betekent dat ik nu op de simulator (FNPT2, nintendo) mag gaan vliegen. Samen met mijn crew-maat Roy stapte ik vorige week voor het eerst in die simulator voor ons eerste vluchtje met een meer-motorig vliegtuig. We merkten allebij wel dat we een tijdje niks hadden gedaan maar het gevoel kwam aardig snel weer terug. 2 motoren betekent ook meteen 2 keer zoveel handels (6 in totaal nu) en dus extra werk.
De eerste vluchtjes waren vooral om het vliegtuig te leren kennen en daarmee dus ook de checklisten en procedures. Toen we die eenmaal door hadden konden we vandaag beginnen met het vliegen met een "Flight Director".
De Flight Director is eigenlijk niet veel meer dan een omgekeerde V vorm. Midden in de attitude indicator (blauw/oranje bol die de horizon voorstelt ten opzichte van jouw vliegtuigje) bevindt zich dan een driehoekje dat symbool staat voor jouw vliegtuig, dat je midden in die V vorm moet houden en dan vlieg je de ingestelde hoogte/koers/daalsnelheid/klimsnelheid.






















[Flight Director en Attitude indicator]

In het begin is het heel erg wennen om hiermee te vliegen maar ik merkte richting het einde van het vluchtje al dat ik niet meer zonder wilde. Daarnaast is dit de eerste stap richting het gebruik van de (primitieve) auto-pilot op de Baron. De autopilot die we op de Baron gebruiken doet eigenlijk niks meer dan voor jou binnen de Flight director vliegen.
Daar gaan we morgen mee oefenen! Ook al klinkt een autopilot erg lui, voorlopig betekend het voor ons alleen nog maar extra werk. Want het correct in en uitschakelen en opdrachten geven van de autopilot is nog best complex. Toch is het uiteindelijk natuurlijk de bedoeling dat de "workload" wat omlaag gaat.

Dan iets heel anders dan vliegen: Omdat het vorige week zulk lekker weer was besloten een paar klasgenoten en ik om eens via een andere route naar Eelde te rijden. Lees: binnendoor met het motto: "Zo min mogelijk snelweg, en liefst ook zo min mogelijk asfalt".
Gewapend met een oude mercedes, een pak toastjes en een pak drinken gingen we om 5 uur 's avonds op pad richting Eelde. Eerste bestemming: Appel. Het doel van deze trip was om een paar plaatsen met gekke namen te bezoeken, zo veel mogelijk kastelen en andere monumenten te spotten, en vlak voor Eelde nog een hunnebed te zien.
Appel was snel gevonden en over het eerste landweggetje, onverhard, met veel kuilen, vervolgden wij onze weg naar het plaatsje Kruishaar. Helaas hebben we het plaatsnaambordje niet gevonden maar volgens de voorbijgangers die we vroegen waar Kruishaar was reden we er op dat moment recht doorheen.
Zo hebben we nog een paar gekke plaatsen aangedaan, en zijn over eigen-wegen en bospaden/huifkar routes doorgereden richting hunnebedden. Helaas hebben we die nooit gevonden, maar tijdens de zoektocht kwamen we wel een mooi paasvuur tegen. Ook de moeite waard en zo stonden we om onderhand half 1 's nachts warm te worden bij een paasvuur.
Via nog een paar bossen kwamen we uiteindelijk om 01:30 in Eelde uit. 8,5 uur over een trip die via de snelweg nog geen 2,5 uur hoeft te duren. Gek? JA! leuk? JA! moe? ook...
Foto's / Filmpje volgt hopelijk snel!

Geen opmerkingen: