woensdag 17 juni 2009

Navigeren, Oudervliegen

Alweer een hele tijd geleden sinds ik wat van me heb laten horen op de blog. Maar nu dan toch weer een berichtje.

Onderhand ben ik alweer klaar met de navigatie-fase op de Baron. Ik ben samen met 2 crewmaatjes (Roy en Eelco) Op navigatie trips door Europe geweest. De eerste trip was:

- (Eelco) Eelde -> Antwerpen
- (Jasper) Antwerpen -> Munster/Osnabruck
- (Roy) Munster/ Osnabruck -> Eelde

Tweede trip:

- (Roy) Eelde -> Billund
- (Eelco) Billund -> Hamburg
- (Jasper) Hamburg -> Eelde

En de laatste trip was een nightstop. Dan vlieg je één dan heen. Blijf je een nacht (op kosten van de school) op je bestemming en vlieg je de volgende dag weer terug. Wij hadden voor deze trip gekozen voor bestemming: Salzburg.

- (Roy) Eelde -> Köln
- (Jasper) Köln -> Nurnberg
- (Eelco) Nurnberg -> Salzburg

Daar aangekomen werden we met een taxi naar het hotel gebracht dat de instructeur voor ons had uitgezocht. Toen was het tijd om een hapje te gaan eten in een gezellig oostenrijks restaurantje, en daarna werd de stad verkent. Zo hebben we een gezellig avondje in Salzburg gehad alvorens terug te lopen naar het Hotel. De wekker ging de volgende morgen weer om 05:00 en dus konden we niet al te laat naar bed. 'S ochtends nog even het weer bekeken en toen ben ik opgestegen van Salzburg:

- (Jasper) Salzburg -> Nurnberg
- (Roy) Nurnberg -> Kassel/Kalden
- (Eelco) Kassel/Kalden -> Eelde

Het navigeren door europa en praten met tower-controllers van verschillende landen was een hele leuke ervaring die nog veel dichter bij het "echte werk" komt dan we tot nu toe hadden meegemaakt. Daarnaast is het weer in Europa wat spannender dan het weer in Arizona. Wolken zijn geen uitzondering (Daar weten we in Nederland alles van) en dus hebben we ook met veel meer dingen rekening te houden. Denk aan: Ijs, turbulentie, regen, zichtwaarden enz.
Om een klein voorbeeldje te noemen: Toen we aan kwamen op Nurnberg tijdens de heen-vluchten lazen we op het nieuws dat er een uur nadat wij waren vertrokken op Köln, daar een tornado langs was getrokken... Spannend!
Al met al dus weer een hele mooie ervaring en de laatste keer dat ik buiten Nederland vlieg tot ik bij een maatschappij aan de slag kan. (Uitwijken en eventuele vliegactiviteiten na de opleiding daargelaten)

Na al het navigeren was het gisteren dan tijd voor het "Oudervliegen". In mijn geval betekende dat dat Eline en mijn moeder 1 vluchtje achterin mee mochten. Ik had besloten om voor dat vluchtje het "VFR" beurtje te kiezen. Ook hier moeten we namelijk nog 1x op zicht gevlogen hebben. Gewoon om dat ook op de Baron een keer gedaan te hebben, en je wat dat betreft een beetje up to date te houden. Het mooie daarvan was dat we wat lager konden vliegen (Lees: Low flying area: 200 voet boven de grond = 60 meter... en dat met 170 knopen. D.W.Z 310 km/uur)
Dat was zowel voor mij als voor beide passagiers een hele mooie (nieuwe) ervaring.
Verder hebben we een stukje om groningen, langs de kust, en om Assen heen gevlogen. Gelukkig was het weer goed genoeg en dus konden we van het uitzicht genieten.
Voor mij was het heel leuk om eens te kunnen laten zien wat ik hier allemaal leer, en voor zover ik heb begrepen vonden Eline en Mamma het ook allebei heel erg leuk!

Nu nog maar 5 vluchtjes, waarvan 2 checks. Wat gaat de tijd toch snel....
Zoals het er nu naar uit ziet ben ik over een week of 10 al weer klaar met de opleiding... en dan kan het wachten op een baan beginnen.

Dus als er iemand een baantje weet ;)

Geen opmerkingen: