zondag 3 augustus 2008

Update

Toch nog een kleine update voordat ik vertrek richting Mexico. Ik had nog beloofd uit te leggen wat de laatste 5 vakken inhielden en ik zou een foto van Eline op mijn blog zetten, dus bij deze.

Operational Procedures: Dit vak gaat over operationele procedures.. zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden. Dat houdt in dat je leert wat je moet doen als er ijs op het vliegtuig zit, hoeveel zuurstof er aan boord moet zijn en tussen welke breedte-graden het North-Atlantic Track System zich bevind. (Een systeem dat elke dag de beste routes aangeeft om de oceaan over te steken).

Mass & Balance: Dit is een heel klein vak maar daarom niet minder belangrijk. Bij dit vak leer je hoe je moet berekenen waar het zwaartepunt van het vliegtuig zich bevindt. Dat is erg belangrijk omdat je anders te vroeg of juist niet vroeg genoeg zou kunnen roteren.

Instrumentation: Dit vak gaat over alle instrumenten in een vliegtuig. Ook leren we de werking van alle instrumenten. Gyro's is een belangrijk onderdeel hiervan omdat veel vliegtuig-instrumenten werken met gyroscopen. Ook alle motor-instrumenten, autopilots, warning systems en snelheidsmeters komen aan bod.

Flight Planning: Dit vak gaat voornamelijk over brandstof-berekeningen. Je leert hier voor welke vlucht-fase je hoeveel brandstof moet meenemen en hoeveel reserves er dan nog moeten zijn. Dat gaat met allerlei tabellen en grafieken. Een hoop rekenwerk dus!

Human Performance & Limitations: Dit gaat over het menselijk lichaam en wat er allemaal mee kan gebeuren in de luchtvaart. Zo kun je door acceleratie of deceleratie de illusie krijgen dat je klimt of daalt. Verder worden er dingen behandeld die te maken hebben met de hoogte en daarmee dus ook drukverschillen. Ook een belangrijk onderwerp is hypoxie (zuurstoftekort).

Dat waren de laatste 5 vakken van de theorie en ook die heb ik met mooie resultaten afgerond zoals in het bericht hieronder te lezen is.



Verder werd me nog gevraagd een foto van Eline (mijn vriendin) op mijn blog te zetten. Dus bij deze:




2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Hanneke zei

Bedankt voor de perfecte update! Leuke fotos van Eline!
Ik blijf zo prima bij in Parijs en kijk uit naar meer nieuws.
De afgelopen jaren heb ik veel gevlogen als passagier, het is interessant om meer te horen over de professionele kant van de luchtvaart en over wat de opleiding inhoudt want dit staat jammer genoeg niet zo vaak in het daglicht.
Hanneke